tiistai 3. toukokuuta 2011

Toddler-proof food: Green smoothie - Taaperoruokaa: Vihersmoothie

So, my son now refuses to eat cooked vegetables nowadays. Anything green or colorful, and he'll pick it from the food and toss it on the floor. I started to get a bit desperate, and started googling for ideas on how I could make him eat more healthy stuff. One of the things I came across was something called 'green smoothie'. Basically you just make a smoothie with

2 pieces of fruit
1 lemon
lots of lettuce leaves, or anything leafy and green (but no Iceberg lettuce!)
water

This basic recipe I found from Eeva Kolu's cooking blog (in Finnish), click here for a link.

I didn't have any lemon at home today, but I did have lots of fruit and lettuce, so I thought I'd give it a try.

My recipe goes like this (I used all organic ingredients, in case you're interested):

1 mango, peeled and cubed
1 apple (I didn't peel it, just washed it) cubed
1/3 Galia melon (I just scooped some pieces out)
some handfuls of lettuce leaves (I've no idea what sort of salad I used.. It had dark red/green leaves)
a bit of water

I just threw everything in a measuring jug and used a handheld blender to mix everything together. Beautiful! Benjamin loved it as well. :) I will definitely try this more often. Hmm... I have a bag of spinach leaves in the fridge, maybe we'll have a spinach-smoothie on the menu tomorrow!

---------------------------------------------------------------------


No niin, rakas poikani Benjamin ei siis millään suostu syömään vihanneksia nykyään. Jos lautasella on jotain vihreää tai värikästä, pikku kädet nyppivät ne pois ruuasta, ja palaset lentävät kaaressa lattialle. Epätoivoisena aloin selailla netistä ideoita siihen, miten saisin Benjaminin syömään edes hiukan terveellisempiä ruokia. Eräs löytämäni juttu on nimeltään vihersmoothie.  Perusresepti on seuraavanlainen: 

2 hedelmää
1 sitruuna
paljon salaattia (tai mitä tahansa vihreää lehtevää, mutta ei jäävuorisalaattia)
vettä

Tämän perusreseptin löysin Eeva Kolun ruokablogista, linkki löytyy painamalla tästä

Sitruunoita ei meiltä tänään löytynyt, mutta paljon muita hedelmiä ja salaattia kylläkin. Päätin siis pyöräyttää meille välipalaksi vihersmoothien.  

Tässä minun reseptini (kaikki ainekset luomua, jos jotakuta tämä kiinnostaa): 


1 mango, kuorittuna ja kuutioituna
1 omena kuutioituna (en kuorinut, pesin vain) 
1/3 Galiamelonia (lusikoin sopivan kokoisia palasia)
muutama kourallinen salaatinlehtiä (lajikkeesta ei ole kyllä hajuakaan, jotain tummanpunaisia ja tummanvihreitä lehtiä siinä oli)
vähän vettä

Kaikki ainekset mittakannuun, ja sauvasekoittimella sekaisin. Todella hyvää! Benjamin tykkäsi kovasti myöskin. :) Tätä teen varmasti uudestaankin. Hmm... Jääkaapissa on pussillinen pinaatinlehtiä, huomenna taitaa olla vuorossa pinaatti-smoothie! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti